Menu

Leerstoornissen

Wat verstaan we onder leerstoornissen?

In de praktijk spreken we van leerstoornissen wanneer de kinderen op hun lees-, schrijf- en rekentesten zwak uitvallen in vergelijking met hun leeftijdsgenootjes terwijl die zwakte niet kan verklaard worden door andere oorzaken zoals algemene zwakke begaafdheid, medische problemen (bv langdurige ziekte), weinig stimulerende omgeving,…

Via gestandaardiseerde testen kan uitgemaakt worden of er sprake is van leermoeilijkheden.

Wanneer op basis van die testen blijkt dat de lees-, schrijf- en rekenvaardigheden aanzienlijk onder het te verwachten niveau (dat hoort bij de leeftijd en bij de intelligentie) liggen, dan kunnen we stellen dat er sprake is van lees-, schrijf- en rekenproblemen.

Die problemen beïnvloeden sterk de schoolresultaten en zelfs dagelijkse bezigheden waarbij men moet lezen, schrijven of rekenen. Sommige kinderen hebben een geïsoleerd probleem (bv enkel technisch lezen lukt niet), maar vaak hebben kinderen op meerdere terreinen problemen (bv moeilijkheden met technisch lezen hebben invloed op begrijpend lezen en vaak ook op spelling).

Wanneer is logopedisch advies aangewezen?

Ouders merken vaak als eerste op dat er iets verkeerd gaat. Het huiswerk verloopt niet vlot of het kind zoekt uitvluchten om niet te moeten lezen, schrijven of rekenen. Anderen verstoppen hun huiswerk of verspillen een halfuur met huilen, tegenargumenten zoeken of het uithangen van de clown. Dit alles bewijst dat een leerstoornis vaak gepaard gaat met emotionele problemen. Als ouders er uiteindelijk toch in geslaagd zijn om hun kind voor zijn boeken te zetten, merken ze op dat alles traag gaat. Over één blaadje wordt vaak meer dan een uur gedaan terwijl klasgenootjes na tien minuten alweer aan het spelen waren.

Om extra emotionele problemen te vermijden, is het nodig dat er op tijd een diagnose wordt gesteld. Zowel voor ouders en leerkrachten als voor het kind kan dit een hele opluchting betekenen. Vaak hebben kinderen een heel negatief zelfbeeld en het idee dat ze dom zijn. Een uitgebreid onderzoek waarbij er aandacht uitgaat naar zowel hun zwakke als hun sterke kanten, kan voor heel wat opheldering zorgen!

Voor leerstoornissen kan men een logopedist consulteren. Het onderzoek start met een anamnesegesprek en nadien volgt de testafname van de schoolse vorderingen. Na het onderzoek volgt een verslag waarin alle gegevens opgenomen worden.